Dimarts 19, març:
Quan el professor ha entrat a classe, la majoria de nosaltres ja teníem els deures i els materials necessàris (llibreta, llapis o boli...) per poder començar la classe. L'Estela i jo, que som les delegades, estàvem complint amb la nostra tasca, apuntar a la pissara tot el qui s'aixqués del seu seient sense motiu, cridés, o fes una tonteria.... Però quan hem vist al professor directament ja ens hem retirat cap a la nostra taula i ell ens ha agraït la nostra tasca ben feta. Ell ha anat al gra tot dient: "Avui havieu de buscar com a deures el motiu pel qual quan un ocell es posa en un dels tendats elèctrics que hi ha al carrer, no?", llavors tothom a afirmat davant aquesta pregunta. Jo, per si un cas, havia portat impresa la meva informació, ja que mai se sap si recullirà els deures en la seva maleta o simplement revisarà si els hem portat...., jo davant el dubte he preferit prevenir, sempre ho faig així. Llavors ha dit que li diguéssim la resposta dels deures. Bastanta gent ha aixecat la mà, però llavors ha dit que si en la nostra explicació hi surtia una PARAULA CLAU que començava per r. Tot seguit, de la molta gent que tenia la mà aixecada només n'han quedat 2: una nena i jo. El professor s'ha quedat sorprés. Però no ens ha donat el tron de paraula ni a ella ni a mi, per tan no em dit res. Després ha fet una altra pregunta: "Aquells que no teniu la paraula, intentau-me definir el fenòmen". Jo volia respondre-ho, però el professor m'ha dit que no pdia, perquè ja tenia aquesta paraula que ell desvelaria poc després de que alguns alumnes, expliquessin la seva definició incomplerta. Aquella paraula clau és RESISTÈNCIA. Sí, era efectivament aquesta la que jo tenia en els meus deures complerts:



Llavors ha decidit explicar-nos el significat d'aquesta paraula a la pissara. Ens ha dit que la resistència elèctrica és la oposició que troba la corrent al seu pas per un circuit elèctric tancat, atenuant o frenant el lliure flux de circulació de les càrregues elèctriques o electrons. Qualsevol dispositiu o consumidor connectat a un circuit elèctric representa en si una càrrega, resistència o obstacle per a la circulació del corrent elèctric. Per tan, parlem de material amb molta resistència quan no és un bon "camí" pel pas de la electricitat, no és bon conductor. I quan el material té poca resistència, significa que és un bon conductor d'aquests electrons que genereran electricitat. Llavors podem dir que els electrons poden triar 2 camins: El camí A, passar pel ocell, que no es bon conductor, ja que té molta resistència, no ha estat creat com a vía pels electrons. O el camí B, passar pel cable de coure..., que és un bon conductor pels e-. Obiament ells preferiran passar pel cable, aquesta és la rao per la qual no s'electrocuten. Ara bé, és podríen electrocutar si amb una pota toquen un cable i amb la altra un altre, ja que els electrons es veuen obligats a passar pel camí que "construeix" el ocell. D'això se'n diu un curt circuit (circuit més curt), la electricitat passa per l'interior del ocellet, això pot provocar-li una greu ferida o inclús la mort. Això també passa en les persones, si posem un dit en cada forat del endoll (2 forats, per tan dos dits diferents), ens electrocutem. El procés és: els e- circulen pel nostre cos (el curt circuit que hem creat), llavors el nostre cos emmagatzema aquesta electricitat i els nostres musculs (inclús el sor) es poden para durant uns segons, això es molt perillós!!! Llavors desprenem aquesta energia en forma de calor. Els marcapasos són uns aparells que es fan servir per exemple en un atac de cor, quan el cor no respon, que són unes màquines que alliberen petites descàregues d'electricitat.
Ens ha explicat una anècdota molt curiosa que explicar com es mouen els nostres musculs: Un bon dia, a un senyor anomenat Luigi Galvani, se li va ocorre agafar una pota de granota per investigar que passava quan entrava en contacte amb dos metalls amb càrrega elèctrica, doncs el muscul de la cuixa es contreia. Això significa que si la granota necessitava electricitat per contraure el muscul, nosaltres també la necessitaríem. Doncs bé, això funciona així: el nostre cervell mana unes "xispes d'electricitat" cap a les diferents parts del cos (musculs, cor...) perquè es contraguin.

Tot seguit, i després d'haver assimilat això tan fundamental i important, hem començat a parlar dels generadors. És el que dóna energia als electrons. Ja sigui mitjançant moviment: d'una manera simple (fregant), o amb dinamo o alternador, per fer funcionar o llum a coses o llocs grans. També mitjançant la llum (les plaques solars, les plaques lumíniques o les plaques fotovoltaiques), o amb productes químics, com les pìles o bateries, que serveixen per fer funcionar coses petites (rellotge...). En aquest tema de les piles ens ha comentat un petit experiment que podíem fer i grabar com el feiem ell ens posaria una nota extra, era: fer llum amb a partir d'una llimona. Ens ha dit que els que estiguéssim intersats en fer-ho (jo n'era una), que ens informessim abans de fer-ho. Jo he trobat pàgines web que m'han agradat força, ja que està molt ben explicat i contenen videos i imatges: http://es.scribd.com/doc/23710155/Sacar-Luz-de-Los-Limones http://experimentoscaseros.net/2010/09/bateria-o-pila-casera-con-limon/


Em explicat cada un d'aquests punts amb molta claretat i posant exemples.
dinamo
bateria (d'un cotxe)
Llavors hem parlat dels receptors, que és el que tranforma la energia captada en llum, calor o moviment (aquest últim té relació amb el so). La televisió és una barrega entre so i llum, la rentadora entre calor i moviement, un altaveu el so...
El professor ens ha dit que l'energia que a casa utilitzem està continuament en moviement i com que no es pot guardar, quan les fàbriques en fan més i no es fa servir, es perd. I quan s'envia massa electricitat a casa, els aparells electrocomèstics es poden espatllar.
Tot això i molt més, està explicat més bé en els apunts que he pres a la classe i que he passat a net desenvolupant-los amb més informació, una bona manera d'estudiar. Recullen tot el temari que s'ha explicat durant aquesta classe:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada